La posició bàsica és la que realitza l'acoblament harmònic de l'esportista amb l'element mecànic la qual cosa permet:
- Comoditat i naturalitat sobre la bicicleta
- Pedalejar amb rapidesa sense recórrer a moviments superflus
- Maniobrabilitat i seguretat
- Optima respiració
- aerodinamismo
La posició es determina per l'alçada dels membres inferiors (cames) i
per la longitud del tronc i membres superiors (braços) del ciclista i
recau en tres elements mecànics bàsics:
1. EL QUADRE: Haurà de correspondre a les característiques corporals del ciclista.
2. EL MANILLAR: Serà de la mesura idònia per facilitar una òptima respiració i un bon aerodinamismo.
3. EL SEIENT: Bén col.locat, permetrà al ciclista una posició
descansada, i equilibrar el pes del cos sobre els punts de suport fixos
(seient i manillar) i un bon desenvolupament sobre els pedals. Ha
d'estar paral lel a terra per equilibrar el pes corporal i les càrregues
de l'esforç sobre totes les vèrtebres de la columna. La seva mala
col.locació podria revelar el següent:
Punta Elevada: reclamaria un esforç excessiu que recauria sobre una o
dues vèrtebres lumbars provocant el consegüent "mal de ronyons".
Punta Caiguda: Provocaria un suport excessiu sobre el manillar,
conducció insegura i mala distribució del pes corporal sobre la
bicicleta, el que donaria lloc a dolors als braços i al coll.
Relació Manillar-Seient: El manillar ha d'observar una alçada que es
correspongui amb la del seient. La relació ha oscil lar entre la meitat i
la meitat més un, mesura en centímetres i per a bicicletes
convencionals.
A l'hora de fixar la posició del ciclista sobre la bicicleta ho fem
tenint en compte els tres punts referencials que ens ofereixen els
pedals; Per això el ciclista es col.loquén a la bicicleta, bén assegut
sobre el seient i agafant el manillar.
L'alçada es determinarà de la següent manera:
- Mentre una cama queda flexionada, amb el peu sobre el pedal introduït
perfectament en el clips, l'altra cama es posa estesa, amb el taló
recolzat sobre el pedal. L'extremitat de la biela amb el pedal es
trobarà en el punt més baix que permeti la prolongació de la biela amb
relació al tub vertical.
- Una vegada col locats els peus, ben ancorats sobre els pedals, es
matisarà la posició en alçada, tenint en compte que l'extensió de les
cames en el seu grau màxim ha de ser la següent:
Velocista: (175 graus)
Alt amb els malucs i la regió lumbar i baix amb el bust.
Rodador, Sprinter, perseguidor: (170-172 graus)
Posició polivalent, lleugerament baixa i estesa.
Rodador de gran fons i / o escalador: (165-168 graus)
Posició còmoda per l'esforç de llarga durada. Més baixa que en el cas anterior, més endarrerida i amb major elevació del pit.
- Una major extensió de les cames comportaria major amplitud de
moviments i per tant més fatiga. En canvi, una posició massa baixa, amb
curta flexo-extensió dels membres no aprofitaria amb efectivitat
l'energia produïda per aquestes palanques.
- L'alçada del seient serà una mica més gran per a aquells que pedalegen
amb el taló en alt i la puntera en sentit oblic en relació amb el pla
horitzontal del sól, que per aquells de les mateixes mesures que
pedalegen amb el peu paral.lel a terra.
- Una vegada determinada bàsicament l'alçada es fa necessari perfilar
aquests detalls amb el ciclista col.locat sobre els pedals perfectament
calats, ja que pel seu estil particular en la forma de pedalar pot ser
necessari pujar o baixar el seient uns mm.
Per determinar la longitud del ciclista sobre la bicicleta, que, com
sabem, recau sobre dos punts de suport: el seient i el manillar,
procedirem de la següent manera:
- SOBRE EL SEIENT: La posició perfecta serà determinada quan el
ciclista, col.locat sobre els pedals, que es mantenen horitzontalment,
observi que des del punt més alt del seu genoll una plomada cau
verticalment sobre l'eix del pedal. El seu avançament o retard
determinaran la posició avançada o retardada sobre el seient.
-
SOBRE EL MANILLAR: En aquesta referència el ciclista col.loqués la cama
avançada amb el pedal en la posició que marqui el paral.lelisme de la
biela amb el tub oblic del quadre. Vist lateralment, en posició
flexionada d'esforç, s'observa que el genoll queda a prop del colze
permetent veure el moviment sense que els braços ho ocultin. Lògicament,
la prolongació dels braços en flexió no permeten que aquests xoquin amb
els genolls, encara que estiguessin avançades, ja que cames i braços
observen plans paral.lels diferents.
En observar al ciclista en la seva posició bàsica, es comprova que si
els genolls queden "dins" dels colzes aquest es troba en posició
agrupada (la seva tija de manillar és molt curta).
Si els genolls queden lluny dels colzes la seva posició és estesa (la tija del manillar és massa llarga).
La posició dels braços oscil en angle de 180 º a 90 º (braç-avantbraç)
segons les exigències de l'esforç, que tendiran a que el ciclista
s'estengui o escurci la seva posició.
No hay comentarios:
Publicar un comentario